.

جمعه, ۹ آبان , ۱۳۹۹

راه شما جوانان نیروی دریایی، راهی پر افتخار است.
                                   حضرت آیت‌الله خامنه‌ای

۶ عامل که مانع شاد بودن شما در زندگی می‌شوند

۶ عامل که مانع شاد بودن شما در زندگی می‌شوند

بازده/ شادی چیست؟ عناصر اصلی آن چه هستند؟ هر کدام از ما تفسیر منحصر به فردی از این اصطلاح داریم، و به عناصر مختلفی از شادی فکر می‌کنیم. با این‌که همه‌ی آدم‌ها می‌خواهند شاد باشند، ما معمولا کارهایی انجام می‌دهیم که مانع شاد بودن ما در زندگی می‌شوند – گاهی اوقات، حتی نمی‌دانیم چه کارهایی ممکن است به این مسئله منجر شوند.

۶ عامل که مانع شاد بودن شما در زندگی می‌شوند
آیا برای اثبات این مسئله به دلیل نیاز دارید؟ آمار زیر را بررسی کنید:

الف. فقط حدود ۳۱ درصد از آمریکایی‌ها شاد هستند
ب. ۴۰ درصد از شادی‌تان در زندگی ناشی از فعالیت‌های ارادی‌تان است
پ. ۳۶ درصد از کارمندان تمایل دارند برای شادتر بودن در محیط کار، از خیر بخشی از دستمزدشان بگذرند

عواملی که مانع شاد بودن در زندگی هستند
شاد بودن کلید موفقیت است؛ بر همین اساس، راه‌هایی برای بهبود کیفیت زندگی و افزایش شادی در زندگی وجود دارند. در این مقاله، به ۶ عامل مانع شاد بودن اشاره می‌کنیم که از ایجاد یک زندگی شادتر جلوگیری می‌کنند:

۱. انجام کاری که به آن علاقه ندارید
یک فرد معمولی حدود ۳۰ درصد از زندگی‌اش را به انجام کار مشغول است. بیش‌تر آدم‌ها معتقدند محیط کار فضایی است برای کسب پول و درآمد؛ ولی این فعالیت میزان قابل ملاحظه‌ای از زندگی‌تان را به خود اختصاص می‌دهد، بنابراین، شما باید عاشق حرفه و محیط کارتان باشید.

محیط کسب و کاری دارای فضای رقابتی است؛‌ بنابراین، ریسک شکست نیز در این محیط بالا است. انجام کار و حرفه‌ای که به آن علاقه‌مند نیستید می‌تواند باعث فرسودگی‌تان شود؛ همین مسئله ممکن است تاثیر مخربی بر وضعیت سلامتی، و در نتیجه، میزان شادی‌تان در زندگی داشته باشد.

اگر برای کسب درآمد، به کار مورد علاقه‌تان مشغول هستید، هر روز برای پایان یافتن وقت کاری‌تان لحظه شماری نمی‌کنید، زیرا می‌خواهید در این حرفه به موفقیت برسید. انجام این کار برای‌تان حکم انجام وظیفه نخواهد داشت؛ این کار فقط منبع درآمدتان نخواهد بود؛ بلکه بخشی از زندگی‌تان خواهد بود.

۲. ترس
ترسیدن (از هر چیز) در طبیعت انسان‌ها وجود دارد. برای بقا و ادامه‌ی زندگی‌مان باید از چیزهای خطرناک بترسیم، ولی بیش‌تر آدم‌ها درگیر فوبیاهایی هستند که نه تنها هیچ فایده‌ای در زندگی برای‌شان ندارند، بلکه از بهبود کیفیت زندگی‌شان نیز جلوگیری می‌کنند.

نخست، برای مقابله با این ترس‌ها باید نگرانی‌های‌تان را تجزیه و تحلیل کنید. هنگامی که به ماهیت فوبیای‌تان پی بردید، به شکل آسان‌تری می‌توانید بر آن غلبه کنید. گام بعدی آگاهی از نحوه‌ی مقابله با عوامل استرس‌زای اطراف‌تان است؛ هر چه عوامل استرس‌زا کم‌تر باشند، میزان نگرانی‌تان نیز کم‌تر خواهد بود.

از ترس‌های‌تان بهره‌ ببرید، به خودتان ثابت کنید قوی هستید، و از زندگی‌تان کاملا لذت ببرید.

۳. عدم مراقبت از خود
اگر فکر می‌کنید مراقبت از خود نوعی خودخواهی است، کاملا در اشتباه هستید.

بیش‌تر آدم‌ها ادعا می‌کنند دائما از لحاظ زمان یا پول تحت فشار هستند، بنابراین، مراقبت از خود برای‌شان امکان‌پذیر نیست.

با این‌که انجام برخی عمل‌های زیبایی می‌توانند بسیار گران قیمت باشند، راه‌های زیادی برای مراقبت از زیبایی و سلامتی‌تان وجود دارند که با بودجه‌های اندک نیز قابل انجام هستند؛ انجام فعالیت‌های بدنی در خانه، انجام برخی کارهای آرایشی، و در آغوش گرفتن عزیزان یا فرد محبوب‌تان تنها چند نمونه‌ از کارهایی هستند که می‌توانید برای مراقبت از زیبایی و سلامتی‌تان انجام دهید.

به لباس و نحوه‌ی پوشش‌تان توجه بیش‌تری داشته باشید، زیرا اگر از وضعیت ظاهری خود راضی باشید، اعتماد به نفس‌تان بیش‌تر خواهد شد. در حقیقت، آراستگی حتی می‌تواند باعث تحریک ترشح اندورفین شود؛ به این ترتیب، می‌توانید با استرس‌های زندگی‌تان مبارزه کنید و زندگی شادتری داشته باشید.

۴. داشتن آرزوهای عجیب
آیا در مورد آدم‌ها و دنیای اطراف‌تان، بیش و کم، آرزوهای عجیب و غریبی در ذهن‌تان نقش بسته‌اند؟

قطعا این تجربه را داشته‌اید، و قطعا در برخی موارد دچار سرخوردگی نیز شده‌اید.

در واقع، بیش‌تر آدم‌ها معمولا هنگام تحلیل شرایط و آدم‌های اطراف خود انتظارات و آرزوهایی را در ذهن‌شان می‌پرورانند. اگر چه این انتظارات ناشی از افکار و هیجان‌ها هستند، فقط به بخشی از تخیلات‌مان تعلق دارند. هنگامی که چنین آرزوهایی در ذهن تشکیل می‌شوند، به طور ناخودآگاه فکر می‌کنید واقعیت دارند، و وقتی نتوانید به چنین آرزوهایی برسید، دچار سرخوردگی و ناراحتی خواهید شد.

بر اساس یک نقل قول؛

“‌وقتی انتظارات و آرزوهای بزرگی در ذهن می‌پرورانید، خودتان را برای یک ناامیدی آماده می‌کنید.‌”‌

اجازه ندهید آرزوها و انتظارات‌تان زندگی واقعی‌تان را خراب کنند؛ رفتارهای خود و دیگران را تحلیل کنید و هرگز سعی نکنید چیزهایی را در ذهن‌تان ایجاد کنید که به شادی‌تان آسیب برسانند.

۵. زندگی کردن در گذشته
آدم‌های در طول زندگی‌شان با موانع مختلفی رو به رو می‌شوند، و یادآوری خاطرات شاد گذشته ممکن است هیجان‌های مثبتی را در وجودمان زنده کنند. در واقع، شما نیز ممکن است مشکلاتی در گذشته داشته باشید، ولی بهتر است فقط خاطرات خوب و شادتان را به یاد بیاورید؛ خاطراتی از قبیل عشق، روابط خوب با دوستان قدیمی، موفقیت‌ها، و غیره.

اگر درباره‌ی چیزهایی که به خوبی به پایان نرسیده‌اند، دائما افسوس و حسرت می‌خورید، یادآوری خاطرات تلخ گذشته می‌توان درد و رنج زیادی به همراه داشته باشد. با زندگی کردن در گذشته، شما برای لحظات خوش زندگی‌تان نیز سوگواری خواهید کرد.

در حقیقت، با زندگی کردن در گذشته اجازه نمی‌دهید آدم‌ها و فرصت‌های جدیدی وارد زندگی‌تان شوند. از این رو، شما از لحظات کنونی‌تان لذت نمی‌برید و نمی‌توانید شخصیت‌تان را به خوبی رشد دهید؛ همین مسئله می‌تواند از شاد بودن زندگی‌تان جلوگیری کند.

۶. مقایسه‌ی خود با دیگران
از همان ابتدای کودکی، ما به دلایل مختلف خودمان را با سایر آدم‌های مقایسه می‌کنیم. هر چه بیش‌تر رشد می‌کنیم، این کار را به دفعات بیش‌تری انجام می‌دهیم؛ یعنی دائما ظاهر، دستمزد، موفقیت‌ها و چیزهای دیگر مربوط به خودمان را به دیگران مقایسه می‌کنیم.

با این‌که ترک این عادت بسیار دشوار است، باید بدانید این کار فقط باعث تلف کردن وقت، انرژی، و هیجان‌های‌تان می‌شود.

این نکته را باید همیشه با خاطر داشته باشید؛ هیچ وقت خودتان را سرزنش نکنید.

هر آدمی ویژگی‌های منحصر به فردی دارد، زندگی کردن به تقلید از زندگی دیگران نمی‌تواند رسیدن به شادی و موفقیت را تضمین کند. اگر نمی‌توانید از شر این عادت خلاص شوید، دوره‌های زندگی خودتان را با یکدیگر مقایسه کنید؛ دستاوردهای‌تان را تحلیل کنید، اهداف جدیدی برای خود تعیین کنید، و به سوی آن‌ها حرکت کنید.

جمع‌بندی
شما مسئول ایجاد شادی در زندگی خود هستید. وقتی دست از انجام کارهایی بر می‌دارید که باعث کاهش میزان شادی‌تان در زندگی هستند، می‌توانید زندگی بهتری را شروع کنید. موارد بالا تقریبا برای همه‌ی آدم‌ها مشترک هستند؛ بنابراین، بهتر است در مورد آن‌ها بیش‌تر فکر کنید و اگر احساس می‌‌کنید چند مورد از آن‌ها در شما پر رنگ‌تر هستند، سعی کنید بر آن‌ها غلبه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

*

code

بستن منو