.

دوشنبه, ۱۰ آذر , ۱۳۹۹

راه شما جوانان نیروی دریایی، راهی پر افتخار است.
                                   حضرت آیت‌الله خامنه‌ای

هاورکرافت

آیا انیمیشن “یوگی و دوستان” و داستان های کشتی پرنده شان را به یاد دارید؟! هاور کرافت ها یا هواناوها در واقع، حقیقت یافتهء کشتی های پرنده اند، البته نه با آن شکل و شمایل و آن میزان اوج!!

همان طور که می دانیم، بالگردها برای تردد در هوای نیمه طوفانی و علی الخصوص فرود بر سطح آبِ متلاطم دریا دچار ضعف بوده و همواره نیازمند سکوی فرود مطمئن و ثابت هستند (هرچند برخی از بالگردها برای فرود بر روی آب طراحی شده اند، لکن صرفاً بر روی آب رودخانه ها و دریاچه های آرام کاربرد داشته و در صورت فرود بر آبهای متلاطم، سریعاً غرق می شوند) . از طرفی، ناوها نیز حداکثر میدانِ تحرک و مانورشان در محدودهء دریاهاست و با رسیدن به نوار ساحلی، امکان ادامهء مسیر و جابجایی از آن ها سلب می شود .

هاورکرافت ها، ترکیبی از ناوهای پشتیبانی و بالگردها (صدالبته با پیچیدگی خاص خود) هستند که هم از مزیت سرعت بالگرد در طی کردن مسیر و امکان تحرک در خشکی بهره مندند و هم از مزیت قدرت و فضای کافی ناو در حمل تجهیزات سنگین و نیروی انسانی متعدد به همراه امکان تحرک و توقف در دریا.

نکته جالب این است که به تأسیسات مورد نیاز ناوها و بالگردها هم نیازی نداشته و صرفاً وجود سطح نسبتاً هموار (سطحی که عوارض صخره ای و درخت نداشته باشد) برای تردد و فرود این پرنده ها کفایت می کند . اسکله، لنگر، حوضچه، کانال و آبراههء عمیق، آشیانه، محل فرود اختصاصی و … نیاز ندارند و بر روی سطوحی همچون ماسهء بیابان، دریای نسبتاً آرام، دریاچه ها، رودخانه های با شیب ملایم، باتلاقها، ساحل شنی، بیابان ها و هر سطح نسبتاً مسطح قابلیت انجام عملیات را داشته و نسبت به بالگردها و ناوها به مراتب ارزانترند .

هواناوها دو سامانهء تحرک دارند که هرچند به صورتی جداگانه عمل نموده و کاملاً مستقلند، لکن قدرت تحرک استاندارد، از ترکیب صحیحِ این دو سامانه فراهم می گردد .

بدین صورت که یکی از این سامانه ها دارای ملخی در راستای سطح زمین(شماره ۳) همانند یک هواکشِ بسیار قوی، با انتقالِ هوا از بالا به پائین(شماره۲) و ایجاد فشار عمودی بر سطح زیرین هواناو همچنین بالابردن فشار هوا در لایهء لاستیکی چسبیده به بدنهء هاورکرافت(شماره۴)، باعث بلند شدن و جداشدنِ آن از سطح زمین یا آب شده، سپس سامانهء دوم که دارای ملخی با چرخش عمودی نسبت به سطح زمین است(شماره۱)، قدرتِ پیشرانه را فراهم نموده و هاورکرافت را در مسیر به حرکت در می آورد .

همچنین در انتهای بدنهء هاورکرافت، بالک یا بالکهایی همچون دمِ هواپیما قرار دارد که با تغییر در حالت قرار گرفتنشان، برای تعیین مسیر و چرخش به اطراف، از آنها استفاده می شود . البته در هاورکرافت هایی که دارای دو ملخِ پیشرانه هستند، از تغییرِ دُورِ یکی از ملخها نیز برای تغییر در مسیر و جهتِ حرکت استفاده می شود .

ناوبریِ هاورکرافت به مراتب سخت تر و پیچیده تر از ناو یا بالگرد بوده و کاپیتان آن باید بسیار دقیق و کاربَلد باشد . در واقع کاپیتان هواناو باید هم خلبان باشد و هم ناوبَر، زیرا قرار است سامانه ای را مدیریت کند که بر روی سطح آب و خشکی، در ارتفاعی حدوداً یک متری پرواز می کند !

در اینجا یادآوری میکنیم همان گونه که گفتیم هاورکرافت ها ترکیبی از بالگردها و ناوهای پشتیبانی هستند . یعنی در تمام دنیا از آنها به عنوان تجهیزاتی عمده برای پشتیبانی از جزایر، بنادر (تحت محاصره دشمن یا دارای مسیر صعب العبور در خشکی) و بعضاً ناوشکن ها استفاده می شود و با توجه به عدم امکان نصب سامانه های موشکی بر روی بدنه(برابر نظر کارشناسان غربی) کاربرد رزمی ندارند .

اما متخصصان کشورمان توانستند لانچر و سامانهء پرتاب موشک را روی بدنهء هاورکرافت های موجود نصب نموده و بدون هرگونه آسیب به بدنه و متعلقات آن و یا برهم خوردن تعادل هواناو، شلیک موشک ها نیز موفقیت آمیز بود که این مسأله در نوع خود بی نظیر و قابل ستایش است .

ضمناً در راستای خودباوری، خودکفایی و پرهیز از وابستگی به دیگر کشورها، اخیراً دانش ساخت هاورکرافت نیز بومی شده و خط تولید هواناوهای کوچک نیز به تازگی در کشور عزیزمان راه اندازی گردیده است . هرچند این هواناوها قابلیت حمل و شلیک موشک را ندارند، اما نقطهء شروعی قابل تحسین در راستای تولید هواناوهای بزرگ با قابلیت های جنگی محسوب می گردند .

*** بازدیدکننده گرامی، با احترام فراوان به آگاهی میرساند این بخش هنوز تکمیل نشده و نیاز به بازنگری دارد . از این که با صبر خود، فرصتی برای ما جهت تکمیل اطلاعات لازم قائل می گردید سپاسگزاریم .***

با تشکر؛ مدیر سایت راه افتخار

دیدگاهتان را بنویسید

*

code

بستن منو